آموزش لوله کشی استخر

آموزش طراحی لوله کشی استخر

به روز رسانی مقاله پیش رو درباره آموزش طراحی لوله کشی استخر است.  برای آگاهی از هزینه ساخت استخر مطلب زیر را حتما مطالعه بفرمایید:

در روزهای گرم تابستانی استخر شنا جای دنجی در حیاط خلوت محسوب میشود. با بکارگیری لولهای در شکل و اندازه مناسب میتوانید از تمیزی و روشنایی آب استخر بدون هر گونه گلولای سبز و سیاه اطمینان حاصل کنید. نصب لوله‌های مناسب در جریان صحیح آب و زلالی بودن آن تاثیرگذار هستند.

لوله‌کشی استخر کار نسبتا ساده‌ای است اما اگر برنامه کاری و دقیقی برای نصب آن در نظر نداشته باشید، همه چیز بی‌سروسامان و آشفته خواهد شد. تنها کافیست اطلاعات لازم و کافی را در مورد انتخاب جنس لوله ها، سایز پمپ ها و نوع اتصالات کسب کنید. درصورت ایجاد نشتی در استخر ، میزان زیادی آب به هدر می رود که می تواند هزینه زیادی ایجاد کند.

انواع لوله استخر شنا

وقتی نوبت به استخر بتنی، کشاورزی می‌رسد، انتخاب نوع لوله تاثیر مستقیمی بر کل کیفیت لوله‌کشی و از همه مهمتر دوام آن خواهد گذاشت. بدون اغراق اکثر سیستم های لوله‌کشی توکار و بی‌دوام هستند. صرفنظر از خسارت آشکار در اثر خرابی سیستم لوله‌کشی، هنگام نشت تدریجی لوله های استخر ممکن است با یک سری مشکلات دیگر هم مواجه گردید. از قدیم الایام برخی مواد متنوع در نصب لوله استخر به کار گرفته شده‌اند و همچنان هم کاربرد دارند. اگرچه این لوله‌ها کار راه‌انداز هستند، اما هنگام لوله‌کشی استخر برخی گزینه‌های ایده‌ال و غیرایده‌ال وجود دارند که باید از کاربرد آنها صرفنظر کرد.

لوله PVC خمش‌ناپذیر

لوله PVC گزینه ایده‌ال برای لوله‌کشی استخر شنا به حساب می‌آید. ضخامت دیواره‌های لوله را بر حسب عدد اسکجول نامگذاری می‌کنند و استخرها بایستی با لوله پی‌وی‌سی حداقل 40 اسکجول لوله‌کشی شوند. کاربرد لوله با نمره اسکجول 40 هم قابل‌قبول است هرچند کمی اضافه بر سازمان است، و اما لوله‌ای با نمره اسکجول 20 بسیار نازک است و هرگز نباید از آن در لوله‌کشی تاسیسات استفاده نمود. لوله اسکجول 20 معمولا در تاسیسات وکیوم مرکزی کاربرد دارد و در فروشگاه‌های سخت‌افزاری بزرگ قابل دسترس هستند و لوله‌های پی‌وی‌سی با اسکجول 40 و 80 را معمولا باید از ابزارفروشی‌های ساختمانی تهیه کرد. شاید وسوسه شوید و از لوله پی‌وی‌سی نازک و آماده استفاده کنید، اما این روشی میانبر است و مطمئنا در لوله‌کشی استخر کاربردی ندارد.

لوله PVC انعطاف‌پذیر

براساس ارزیابی فنی لوله پی‌وی‌سی انعطاف‌پذیر را به جای لوله در گروه شلنگ طبقه‌بندی می‌کنند و به عنوان یکی از پرکاربردترین مواد در لوله‌کشی استخر و جکوزی‌ها به حساب می‌آید. اگر لوله‌های پی‌وی‌سی خمش‌ناپذیر به‌درستی نصب شوند از لحاظ کیفیت بهتر از شلنگ پی‌وی‌سی عمل می‌کنند، و شلنگ پی‌وی‌سی دومین گزینه ایده‌ال کاربران تلقی می‌شود و معمولا تاسیسات اقتصادی که در انبوه‌سازی استخر فعال هستند، مشتری ثابت این نوع لوله‌ها محسوب می‌گردند.

لوله CPVC

لوله CPVC (پلی‌وینیل کلراید کلرینه‌شده) به رنگ خاکستری روشن است و از نظر مقاومت در برابر حرارت عملکرد بهتری نسبت به لوله PVC دارد. این لوله معمولا در درگاه‌های خروجی و ورودی سیستم‌های گرمایشی استخر و جهت جلوگیری از ذوب لوله کاربرد دارد و همچنین در مراکز تجاری جایی که به لوله‌های مقاوم در برابر حرارت نیاز است، استفاده می‌شوند. هزینه لوله CPVC بسیار بالاست، از اینرو این لوله تنها در مکان‌هایی که احتمال خراب شدن لوله در اثر حرارت وجود دارد، کاربرد دارد. در حالت ایده‌ال سیستم‌های گرمایشی استخر بایستی مجهز به لوله CPVC به فاصله 90 سانتیمتر در دو سمت ورودی و خروجی آن باشند تا از ذوب لوله جلوگیری شود. دو نوع لوله دیگر که نسبت به لوله‌های PVC مناسب نیستند اما هنوز استفاده می‌شوند عبارتند از:

لوله پلی اتیلن

پیش از اینکه لوله PVC در بازار صنعت طرفدار پیدا کند، لوله پلی‌اتیلن، لوله HDPE (پلی‌اتیلن تراکم بالا)، لوله LDPE (پلی‌اتیلن تراکم پایین) و لوله پلی‌پروپیلن جزء استاندارهای صنعتی به حساب می‌آمدند. لوله پلی امروزه همچنان در بین نصاب‌های لوله طرفدار دارد و استفاده می‌شود و از چندین دهه پیش هزاران نمونه از این لوله‌ها در تاسیسات استخر و سونا باقی مانده‌اند. لوله پلی صرفا به عنوان لوله پلی و دارای نوار رنگی شناخته می‌شود و به همراه اتصالات خاردار و بست‌های فولادی ضدزنگ نصب می‌شوند. تمامی لوله های پلی سیاه و بدون نوار بیشتر به عنوان لوله زهکش کاربرد دارند جایی که فشار آب کم است و نباید از آنها در لوله‌کشی استخر استفاده کرد. از لوله پلی دارای نوار سفید جهت لوله‌کشی آب کم‌فشار استفاده می‌گردد و مناسب تاسیساتی همچون استخر شنا نیست. لوله پلی دارای نوار قرمز و سبز مخصوص لوله‌کشی آب پرفشار مانند استخر شنا و جکوزی‌ است.

لوله ABS

بعضی مواقع از لوله ABS (آکریلونیتریل بوتادین استایرن) به خاطر قابل دسترس بودن در استخرهای شنا استفاده می‌شود، اما صادقانه بگوییم این لوله برای لوله‌کشی استخر گزینه ایده‌الی محسوب نمی‌شود. این لوله نسبت به لوله PVS کمتر به چسب کاری نیاز دارد و جهت استفاده در سیستم لوله‌کشی حلقه بسته استخر مناسب نمی‌باشد.

لوله فلزی

لوله مسی یا لوله گالوانیزه را نباید در سیستم لوله‌کشی استخر شنا و جکوزی استفاده کرد، هرچند برخی لوله‌های مسی همچنان در استخرها کاربرد دارند. درصورتی‌که از سیستم لوله‌کشی فلزی در استخرتان به کار گرفته شده است قول می‌دهیم بزودی آنها را با لوله‌های جدیدتر تعویض خواهید کرد.

اتصالات روی لوله‌های PVC


اتصالاتی که همراه لوله PVC و جهت لوله‌کشی استخر کاربرد دارند می‌بایست در برابر فشار زیاد آب مقاومت داشته باشند. آب استخر در معرض یک سیستم آبرسانی بسته و تحت فشار قرار دارد و اتصالات لوله بایستی در برابر فشار 6 تا 18 کیلوگرمی آب در هر متر مربع مقاومت داشته باشد. حتما از مقاومت اتصالات لوله اطمینان حاصل کنید. حتما از چسب PVC استاندارد و چسب مخصوص لوله‌کشی برای اتصالات حدیده شده استفاده کنید.

لوله‌کشی پمپ

اندازه لوله مورد نیاز جهت لوله‌کشی آب به داخل و خارج پمپ به اندازه پمپ و حجم آب موجود در استخر بستگی خواهد داشت. بطورمعمول یک لوله 3.81 سانتیمتری قادر است چیزی در حدود 44 گالن آب را در هر دقیقه حمل کند، لوله 5 سانتیمتری حدودا 78 گالن آب را در هر دقیقه، لوله 6 cm تقریبا 120 گالن و لوله 7.62cm قادر است 160 گالن آب را در هر دقیقه به سمت بالا حرکت دهد. یک لوله باید در برابر حجم آب ورودی و خروجی به پمپ استخر ظرف 6 تا 8 ساعت عملیات پمپ مقاومت کافی از خود نشان دهد. درحقیقت، یک لوله و اتصالات 3.81 سانتیمتری برای پمپی با نیروی کمتر از ¾ اسب بخار مناسب است، اما لوله‌های 5 cm برای پمپی با نیروی بالاتر از ¾ اسب بخار کاربرد دارند.

متراژ خطوط لوله

لوله‌های PVC به منظور راندمان بهتر تحت شرایط فشار بالای آب و عملیات پمپ بایستی حدالامکان کوتاه باشند. مثلا برای پمپی ¾ اسب بخار، یک لوله ای به قطر 3.81 cm و ماکزیمم متراژ لوله‌کشی از استخر تا پمپ 6 متر نیاز است. اگر استفاده از لوله بلندتر ضرورتی ندارد، آنوقت از یک لوله PVC 5 سانتیمتری جهت جریان بهتر آب استفاده کنید. در مورد پمپ‌های بالاتر از ¾ اسب بخار، می‌توانید از لوله 5 سانتیمتری و به طول 12 متر در جهت عمودی استفاده کنید. اگر قصد طولانی‌تر کردن لوله‌کشی را دارید، آنوقت از لوله‌های فاضلاب 7.62 cm استفاده کنید. به‌هرحال، در صورت امکان بهتر است از لوله‌های کوتاه‌تر استفاده کنید.

نکاتی درباره لوله‌کشی استخر

قبل از چسب زدن لوله‌ها و اتصالات یک الگوی لوله‌کشی طراحی کنید و آن را دوبار اندازه‌گیری و یکبار برش دهید و تمامی اتصالات را ابتدا با یکدیگر جفت کنید. از پیچ و تاب دادن غیرضروری سیستم لوله‌کشی پرهیز کنید. لوله‌هایی که روی زمین کار گذاشته می‌شوند باید از سمت بالا محافظت شوند و فضایی را برای سرویس تجهیزات اختصاص دهید و از پا گذاشتن روی لوله‌ها و آسیب به آنها خودداری کنید. دست‌کم به فاصله 15 cm در هر دو سمت تجهیزات نصب شده از لوله شفاف استفاده کنید. لوله‌کشی را به ترتیب از پمپ به فیلتر و از آنجا به سیستم گرمایش یا تصفیه کلر نصب کنید. از پیچ و تاب دادن لوله‌کشی پرهیز کنید تا از یخ زدگی لوله آب جلوگیری شود.

پایان مقاله آموزش طراحی لوله کشی استخر. امیدواریم موردتوجه شما قرار گرفته باشد.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.