انتخاب اندازه مناسب پمپ برای استخر

اندازه پمپ استخر

  • چگونه سایز مناسب پمپ استخر را برای استخر شنای خود انتخاب کنیم؟

قبل از تصمیم‌گیری درباره جایگزین سازی پمپ، مهم است که به دقت استخر را ارزیابی کنید. این به این دلیل است که امروزه پمپ‌ها بسیار کارآمدتر از پمپ‌های قدیمی هستند و اگر شما به سادگی از معیار اسب بخار استفاده کنید با ریسک خرید پمپ بزرگتر را مواجه خواهید بود. برای کمک به شما در انتخاب پمپ ، ما یک خلاصه کوتاه از انواع پمپ همراه با یک نمودار مقایسه‌ای در پایین صفحه داریم . همچنین درجه بندی هر پمپ را نیز در نظر گرفته‌ایم.

  • چگونه می‌توانیم پمپ مناسب را انتخاب کنم ؟

در ابتدا باید گفت تضمینی وجود ندارد استخر ساز شما سایز درستی برا ی پمپ در نظر گرفته باشد. مواردی وجود داشته که سازندگان به خاطر در نظر گرفتن ۲ اسب بخار قدرت برای پمپ بدنام شده اند. هیچکس نمی‌خواهد فروش را بخاطر کوچکی احتمالی اندازه پمپ از دست بدهد.

اندازه‌گیری مناسب پمپ با چند مرحله به شرح زیر است. اگر این کار را انجام دهید، از هدر رفتن برق و فرسودگی اضافی در تجهیزات دیگر خودداری خواهید کرد.

مرحله ۱: تعیین کمترین میزان عبور آب

این عامل حداقل نرخ جریان آبی را که باید – به منظور اینکه تمام آب موجود در استخر از طریق فیلتر در عرض چند ساعت مشخص گردش کند – حفظ شود را محاسبه می‌کند، در غیر این صورت به عنوان ” زمان گردش کار ” شناخته می‌شود.

زمان گردش خوب برای استخر خانه معمولا ً ۸ تا ۱۰ ساعت است. یک استخر با استفاده بالا لازم است نرخ گردش کار کمتری داشته باشد. هنگامی که نرخ گردش کار مورد نظر را بدانید، می‌توانید نرخ جریان مورد نظر خود را تعیین کنید.

از معادله زیر برای تعیین میزان جریان مورد نظر استفاده کنید:

  • سایز استخر – تعداد گالن آب در استخر.
  • زمان گردش کار – زمان برای انتقال کل ظرفیت استخر از طریق فیلتر.
  • نرخ جریان – سرعت جریان مطلوب بر حسب گالن در هر دقیقه.

نمودار مشخصات پمپ استخر

نمودار زیر یک روش دیگر برای کمک به محاسبه نرخ جریان مورد نظر است .

نمدار ظرفیت استخر بر حسب نرخ جریان

  • اگر یک استخر 25000 گالنی داشته باشید و نیاز به نرخ گردش کار ۸ ساعت داشته باشید ، به پمپ با نرخ جریان ۵۲ گالن در دقیقه نیاز خواهید داشت.
  • اگر یک استخر 35000 گالنی داشته باشید و نیاز به نرخ گردش کار 10 ساعت داشته باشید نیاز به پمپ با نرخ گردش ساعت ۵۶ گالن در دقیقه خواهید داشت.

برای شرایطی که از یک مخزن ۲۴000 گالنی با زمان گردش کار ۸ ساعت استفاده می‌کنیم ، که به ما حداقل نرخ جریان آب ۵۰ گالن بر دقیقه را می‌دهد.

مرحله ۲: تعیین حداکثر نرخ جریان

سرعت جریان در هر سیستم استخر محدود به اندازه لوله‌کشی و تجهیزات است. این مساله حداکثر سرعت جریان را در سیستم مشخص می‌کند.

اولین چیزی که باید چک شود لوله‌کشی سیستم استخر است. به عنوان مثال، ماکسیمم نرخ جریان از طریق لوله ۱.۵ اینچی PVC ، ۴۴ درجه سانتیگراد در دقیقه است. حتی اگر پمپی داشته باشید که می‌تواند ۱۰۰ گالن در هر دقیقه را جابجا کند، اگر لوله‌کشی فقط به ۴۴ گالن در دقیقه اجازه دهد، کار بسیار کمی انجام خواهد شد. در واقع یک پمپ بسیار بزرگ در برابر لوله‌کشی آسیب پذیر خواهد بود و می‌تواند در این فرآیند صدمه ببیند.

نرخ جریان آب را به عنوان یک قاعده کلی بررسی کنید ، سرعت جریان آب از طریق لوله نباید از ۷ فوت در ثانیه تجاوز کند.

  • تعداد خطوط ورودی را بشمارید و خواهید دید که حداکثر جریان در پمپ چه میزان خواهد بود.
  • برای هر خط ورودی ۲ اینچی، حداکثر جریان در پمپ ۷۳ گالن در دقیقه ( GPM ) خواهد بود.
  • برای هر خط ورودی ۱.۵ اینچی، حداکثر جریان در پمپ ، ۴۲ گالن در دقیقه خواهد بود ( GPM ).
  • دقت کنید که خطوط خروجی به استخر نیز از همان میزان جریان پشتیبانی کنند.

نمودار زیر حداکثر جریان را از طریق اندازه‌های مختلف لوله نشان می‌دهد.

حداکثر جریان در اندازه‌های مختلف لوله

در نمودار بالا، سیستم در لوله ۲ اینچی لوله کشی شده‌است. از آنجا که سیستم می‌تواند در حالت چشمه یا حالت استخر اداره شود، باید به هر روش نرخ جریان را محاسبه کنید.

حالت اسپا (آب گرم) – ۷۳ GPM ( یک لوله ۲ ” لوله ) – ۱۴۶ GPM ( ۲ ۲.۰ ” لوله‌ها ) حداکثر جریان قسمت پایین این دو است، که به معنی نرخ جریان آب لوله کشی حداکثر ۷۳ گالن در هر دقیقه می‌باشد ( GPM ).

نرخ جریان فیلترها را بررسی کنید. هر فیلتر دارای یک حد بالا برای جریان است. اگر از حداکثر سرعت جریان فراتر روید, فیلتر به درستی عمل نمی‌کند و در نتیجه آسیب می‌بیند.

ورودی و خروجی به پمپ استخر

نرخ جریان فیلتر مناسب به شرح زیر است :

فیلتر شنی پمپ استخرفیلتر DE پمپ استخرفیلتر کارتریج پمپ استخر

در این سیستم خاص، اگر یک فیلتر 48 فوت مربعی داشته باشید ( ناحیه زرد رنگ بالا را ببینید )، نرخ جریان فیلتر بیشینه شما ۹۶ گالن در دقیقه خواهد بود. در شرایط ایده آل، ما سعی می‌کنیم نرخ جریان را نزدیک ۷۲ گالن در هر دقیقه نگه داریم، اما در حال حاضر ما با نرخ جریان بیشینه سر و کار داریم.

  • حداکثر سرعت جریان لوله‌کشی – ۷۳ مایل در دقیقه.
  • حداکثر سرعت جریان فیلتر – ۹۶ گالن در دقیقه.

نرخ کلی بیشینه جریان کم‌تر از دو / ۷۳ گالن در هر دقیقه است.

مرحله ۳: انتخاب یک جریان آب ایده آل برای پمپ جدید تان

پس از محاسبه جریان آب جریان آب مورد نیاز برای برآورده کردن الزامات گردش کار استخر، و بعد از محاسبه جریان بیشینه براساس محدودیت‌های فیلتر و لوله‌کشی، آماده‌اید که پمپی به اندازه مناسب را انتخاب کنید.

یک نمودار ساده مانند نمودار زیر رسم کنید. جریان کمینه آب و جریان بیشینه آب را علامت گذاری کنید. فاصله بین حداقل و حداکثر سرعت جریان محدوده ایده‌آل است.

اگر یک استخر با آب گرم متصل ندارید، می‌توانید پمپ را در قسمت پایین محدوده ایده‌آل انتخاب کنید . این کار برای فیلتر کردن درست استخر بدون هدر دادن انرژی در فرآیند کافی خواهد بود. در این حالت، ما به دنبال یک پمپ در محدوده ۵۰ – ۶۰ GPM خواهیم بود.

اگر ترکیب استخر و آب گرم داشته باشید، باید الزامات جریان جت آب گرم را در نظر بگیرید . این کار اغلب شما را به سمت پمپی در بخش‌های بالای مقیاس قابل قبول هل می‌دهد. در این حالت، ما به دنبال پمپ در محدوده ۷۵ GPM خواهیم بود.

اگر ترکیب آب گرم و استخر داشته باشید، ممکن است بخواهید یک پمپ دو سرعتی را در نظر بگیرید. آن پمپ می‌تواند با سرعت کم حرکت کند در حالی که آن استخر را فیلتر کرده، و سپس با استفاده از آب گرم به سرعت بالا سوئیچ می‌کند.

نرخ جریان در پمپ استخر

مرحله ۴ : به درجه بندی پمپ استخر مراجعه کنید تا پمپ مناسب را پیدا کنید

وقتی تصمیم گرفتید یک پمپ جدید بخرید ، کمی زمان صرف تحقیق درباره گزینه‌های خود کنید .

پمپ‌هایی با قدرت اسب‌ بخاری مشابه با آنچه اکنون دارید نیاز دارید را تهیه نکنید.

نمودار پمپ نمونه در سمت راست ، منحنی‌های پمپاژ برای پمپ‌های اندازه‌های مختلف را نشان می‌دهد .

فرض کنید که سیستم شما ۶۰ فوت از سر (feet of head) فشار دارد و شما یک پمپ می‌خواهید که ۵۰ گالن در دقیقه تحویل دهد .

ما یک خط چین افقی را اضافه کردیم که نشانگر ۶۰ فوت فشار از سر و یک خط چین عمودی است که نشان‌دهنده ۵۰ GPM است. محل تقاطع دو خط را پیدا کنید و پمپ را خواهید دید که نرخ مطلوب جریان را ارائه می‌کند.

شما می‌توانید از این نمودار ببینید که یک پمپ ۱ اسب ‌بخار ( منحنی سبز ) به شما ۵۲ GPM را روی یک سیستم با ۶۴ فوت از سر فشار می‌دهد.

نکته : فهمیدن میزان فشار feet of head – – ( پایین ) دشوار است. به طور معمول یک استخر روی زمین ۵۰ تا ۶۰ فوت از سر فشار دارد و یک استخر در بالای زمین حدود ۳۰ فوت از سر فشار دارد.

نمودار فشار و نرخ جریان

FEET OF HEAD چیست؟

مقاومت کلی در برابر جریان در ارتفاع سر اندازه‌گیری می‌شود. همانطور که می‌توانید از مشاهده نمودارهای پمپاژ بگویید, هر چه مقاومت به جریان بیشتر باشد, نرخ جریان کم‌تر می‌شود. هرچه مقاومت به جریان بیشتر باشد, پمپ باید قوی‌تر باشد.

مقاومت در ارتفاع سر اندازه‌گیری می‌شود. بهترین روش, تقریب مقاومت به صورت زیر است:

  1. فشار مکشی را در پمپ اندازه‌گیری و ضرب در 1.13 کنید.
  2. فشار فیلتر تمیز را اندازه گیری و آن را ضرب در 2.31 کنید.
  3. آنگاه این دو را با هم جمع کنید تا اتلاف اصطکاک را در فشار از سر بدست آورید.

اندازه گیری فشار و مکش

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.